جستجوي پيشرفته برو
 درخواست اشتراکارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
نسخه شماره 2766- تاریخ : 1392/02/11 - اولين روزنامه جوانان و نوجوانان ايران(چهارشنبه)

 20 راه افزايش تمرکزذهن 

 
انسان طوري نيست كه بتواند با هرج و مرج‌هاي فضاي اطراف خود براحتي مقابله كند چون هر يك از حواس هر لحظه محركي را از دنياي بيرون دريافت مي‌كنند و همين روند، تمركز انسان را براحتي مختل مي‌كند.

1 - محيط مناسبي را براي كار كردن انتخاب كنيد

فضايي كه در آنجا كار مي‌كنيد نقش مهمي در افزايش تمركز دارد. فضاهاي راحت و دلچسب تاثير فوق‌العاده در ايجاد تمركز كامل دارند.

2 - افكار خود را كنترل كنيد

كليد افزايش تمركز اين است كه اجازه ندهيد افكار خودآيند و بي‌ربط به ذهنتان رسوخ كرده، آن را آشفته سازد. وقتي اين افكار به ذهنتان خطور كردند به آنها توجه نكنيد و براي تمركز فعال روي كار اصلي خود بيشتر تلاش نماييد.

3 - يك برنامه زماني مشخص و منطقي داشته باشيد

زمان‌بندي مناسب براي انجام كارها باعث ايجاد تعادل بين وقت كار و تفريح مي‌شود و به آرامش ذهني كمك مي‌كند. در اين حالت قدرت ذهن براي مقابله با عوامل آشفته‌كننده بيشتر مي‌شود.

4 - هرگز منفي نباشيد

هرگز نگوييد كه نمي‌توانم تمركز كنم. اين اظهارات منفي تمركز كردن را دشوارتر مي‌سازد چون ذهن خود را روي عدم توانايي، متمركز مي‌كنيد.

5 - چند كار را همزمان با هم انجام ندهيد

در اين وضعيت هرگز نمي‌توانيد روي يك كار متمركز شويد. يك كار را تمام كنيد و بعد سراغ كار بعدي برويد.

6 - صداهاي اضافي را حذف كنيد

صداهاي اضافي در محيط كار تمركز مناسب را تقريبا غيرممكن مي‌كند و حذف آنها بسيار مهم است.

7 - رژيم غذايي مناسب و ورزش متعادل اثر زيادي در افزايش تمركز دارد

كمبود ريزمغذي‌هاي ضروري موجب خستگي و آشفتگي ذهني مي‌شود. خوردن مغز خشكبار، ويتامين E و ميوه‌ها براي بهبود تمركز مفيد است.

8 - وظيفه خود را خوب درك كنيد

ترديد داشتن درباره كاري كه بايد انجام دهيد تمركز كردن روي آن را دشوار مي‌سازد.

9 - به احساس تعلل در كار كردن غلبه كنيد

وظيفه خود را به تعويق نيندازيد و تصميم بگيريد كه تا كار خود را طبق برنامه زماني انجام نداده‌ايد، صندلي خود را ترك نكنيد.

10 - زمانهاي بازدهي و كارآيي بيشتر با مشخص كنيد.

مواقعي را كه بيشترين بازده كاري را در طول 24 ساعت شبانه‌روز داريد مشخص كنيد. براي افراد مختلف اين ساعات متفاوت است؛ پس ابتدا ساعت بيشترين بازده كاري مخصوص خود را پيدا كرده و سعي كنيد كارهاي سخت‌تر را كه جذابيت كمتري برايتان دارند در اين ساعت‌ها انجام دهيد.

11 - مثبت باشيد

وقتي نياز به تمركز داريد مدام به خود يادآوري كنيد كه بخوبي مي‌توانيد تمركز كنيد. اين تكرار لفظي واقعا توانايي تمركز را در شما افزايش مي‌دهد.

12 - وظايف را تقسيم‌بندي كنيد

كارهايي كه آغاز و پايان مشخصي ندارند تمركز شما را مختل مي‌كنند. اگر پروژه بزرگي را بايد انجام دهيد مسير انجام آن را مشخص كنيد و با تقسيم‌بندي مناسب كارها تمركز خود را افزايش دهيد.

13 - نقش تمرين را فراموش نكنيد

تمرينات بدني افزايش‌دهنده تمركز را انجام دهيد چون ورزش كردن به طور معمول تمركز از دست رفته را با بهبود هماهنگي بين ذهن و بدن، بازمي‌گرداند.

14 - مراقبه كنيد

هر چند مراقبه درمان نيست اما مي‌تواند تمريني بسيار مفيد و موثر براي تقويت حافظه و كنترل ذهن باشد كه بتدريج قدرت تمركز را بالا مي‌برد.

15 - آرام باشيد

خود را به منظم بودن مقيد كنيد تا از زمان‌هاي بيشتري استفاده موثر نماييد. با وظايف كوچك‌تر شروع كنيد اما اگر در ابتدا براحتي قادر به تمركز نبوديد نااميد نشويد؛ به همان كار كوچك بچسبيد تا كم‌كم آرام‌تر شده و تمركزتان بيشتر شود.

16 - مغز خود را تعميم دهيد

اگر نمي‌توانيد بيش از چند ثانيه روي موضوعي متمركز شويد، به محض آن كه حواستان پرت شد، دوباره همان موضوع را در ذهن خود نگه داريد و به آن توجه كنيد. با اين تمرين ذهن را آموزش مي‌دهيد كه بتواند براي مدت طولاني‌تري روي يك مطلب ثابت شود.

17 - مهلت انجام كار را مشخص كنيد.

براي تقويت تمركز، تعيين مهلت‌هاي مشخص براي انجام كار، بسيار خوب است و كاربرد زيادي دارد.

18 - به اندازه كافي بخوابيد.

خواب كافي و منظم از عوامل موثر در تقويت قدرت تمركز است.

19 - استقامت كنيد

اگر در ابتداي تمرينات احساس كرديد پيشرفتي در تقويت تمركز خود نكرده‌ايد، هرگز نااميد نشويد و ادامه دهيد. هر هفته با تمرينات كوچك شروع كنيد و موفقيت‌هاي كوچك را به ياد بسپاريد.

20 - نيازهاي خود را مديريت كنيد

قبل از آغاز هر كاري مطمئن شويد تمام كارها و وسايلي را كه به آنها نياز داريد مرتب و آماده كرده‌ايد. اين كار به كاهش حواس‌ پرتي در حين كار كمك مي‌كند

سيمرغ


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
اجتماعي
جوان و جامعه
تلخند
فرهنگ و هنر
گالري
بچه هاي مدرسه
ادبيات نوجوان
كانون